Advies gevraagd

Home Forums Zwangerschap en baby’s Advies gevraagd

Dit onderwerp bevat 5 reacties, heeft 2 stemmen, en is het laatst gewijzigd door Avatar van Nonsys Chins Nonsys Chins 9 jaren, 11 maanden geleden.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Berichten
  • #230
    Avatar van slagroomsoes
    slagroomsoes
    Bijdrager

    Hoi allemaal,

    Ik heb 2 chinchilla vrouwtjes Ollie en Babbe heten ze en ze zijn van december 2010 en januari 2011. En graag zou ik met de oudste (Ollie) een nestje willen krijgen.
    Maar nu is mijn vraag : Blijft dat goed gaan of zou het andere vrouwtje dan jaloers worden en de kleintjes iets aan doen? Ik wil wel graag de jongen houden en de bokjes laten castreren.
    Graag jullie advies
    Bedankt Groetjes Daisy

    #248
    Avatar van Nonsys Chins
    Nonsys Chins
    Moderator

    Hoe zie je het precies voor je? 2010 vind ik al weer aardig laat om in de fok te zetten. Hier haal ik ze met 3,5 a 4 jaar uit de fok, als ze nog geen nest hebben gehad. Verder als je er een bok bij wil zetten, en je wil maar een laten dekken. Moet het andere vrouwtje erbij vandaan. De dekking kan soms tussen een koppel wel een jaar duren. Dus dan is het oude vrouwtje alweer 5 jaar. Voor een eerste nest vind ik dat persoonlijk te oud. En voor het andere vrouwtje heb je dan een ander maatje nodig. En nog een kooi. Terug koppelen met twee groepen, word dan ook weer lastiger.
    Hebben je dieren een stamboom? Zonder stamboom zou ik het sowieso niet doen.

    Natuurlijk had je het liefst gehoord dat het wel mogelijk is. Maar persoonlijk zou ik als je twee dames hebt en geen echte fokdoelen hebt en alles wat daar bij komt kijken. (Meerdere kooien en meerdere groepen, kennis, etc) zou ik het niet doen.

    #249
    Avatar van Nonsys Chins
    Nonsys Chins
    Moderator

    Laat je ze wel samen met een bok erbij dan bestaat de kans dat ze indd jaloers worden en gaan vechten. Dit hoeft niet maar de kans is er wel. Dit komt zeker voor bij trio’s. Maar ook het vrouwtje van 3 vind ik al weer aardig aan de leeftijd om voor de eerste keer de fok in te zetten.

    Fokken komt nu eenmaal meer bij kijken dan alleen maar een bok bij een vrouwtje te zetten en baby’s te krijgen.

    Hoe ouder ze zijn met een eerste nestje, hoe meer kans op problemen.

    En zonder stamboom geen achtergrond. En dat is ook een risico.

    #250
    Avatar van Nonsys Chins
    Nonsys Chins
    Moderator

    Ooh en dan vergeet ik nog de leeftijd van de bokjes die dan geholpen kunnen worden. Deze moeten eerst volgroeid zijn. Dus te vroeg castreren is ook niet goed.
    Dus zou je op een gegeven moment zeker 3 groepen hebben, als de dames niet meer samen kunnen. En ook nog jonge bokjes krijgt.

    #254
    Avatar van slagroomsoes
    slagroomsoes
    Bijdrager

    Bedankt voor je reactie.
    Ik vind het heel fijn dat je eerlijk bent. Nee ik laat het zo, ik denk dat ze erg gelukkig zijn met z’n tweeën. En ook al heb ik nog wel een kooi dan zit Babbe misschien een jaar alleen en dat is sneu.

    Toch bedankt
    Groetjes Daisy

    #255
    Avatar van Nonsys Chins
    Nonsys Chins
    Moderator

    Dan zou je indd meerdere dieren moeten houden een jaar alleen is geen doen. Beter is om ze gewoon lekker samen te houden

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.