Bodembedekking

Home Forums Huisvesting en speeltjes Bodembedekking

Dit onderwerp bevat 8 reacties, heeft 3 stemmen, en is het laatst gewijzigd door Avatar van wilma wilma 8 jaren, 2 maanden geleden.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Melinda
    Bijdrager

Hoi allemaal!

Ik heb een vraagje over de bodembedekking van de kooi.

Momenteel gebruik ik tarwestro om de bodem van de kooi te bedekken maar ik vind het zonde dat ik elke week 80% schoon stro moet weggooien omdat ik niet kan zien wat er vies is. Na 1,5 week begint de kooi namelijk wel te ruiken dus er is wel iets vies…

Welke bodembedekking gebruiken jullie en wat zijn jullie tips?

Ik heb trouwens een kooi met een schuiflade voor de bodembedekking, maar het hooi komt er ver boven uit dus ik moet het altijd met het blik van mijn stoffer en blik er uit scheppen. 2maal per week alleen het vieze er uit halen is dus geen probleem ;)

Samantha
    Bijdrager

Ik gebruik zelf stropellets, deze zijn zuinig in gebruik.
    Ook merk ik dat de chin kooien helemaal niet ruiken. De pellets vallen uit elkaar wanneer ze nat worden, en dan kan dat makkelijk eruit geschept worden. Alleen de poepjes is wat lastiger omdat dat overal in gaat zitten en op blijft liggen

Wat ik doe is iedere 2 a 3 dagen de natte plekken eruit schepen, en 1 keer per week of 1 keer in de twee weken (wanneer het nodig is) haal ik de bovenste laag eruit, dus het hele vieze. De onderste laag verdeel in over de bodem en doe er dan een nieuw laagje schone pellets overheen. Eigenlijk is deze schone laag vaak niet eens nodig, maar dan zien de kooien er weer wat netter uit :)

Een keer op de maand haal ik alles leeg en verschoon ik de hele bodembedekking, Het scheelt dan ook wel dat mijn chins heel schoon zijn en op vaste plekken plassen.

Melinda
    Bijdrager

Mag ik vragen waar je die koopt? Dat zou namelijk wel ideaal zijn!

Samantha
    Bijdrager

Ik hoop ze bij aveve, en dan op de knaagdier afdeling. Je hebt er ook bij de paardenvoeders en de kattenbak afdeling maar die zijn meteen een stuk duurder.

Melinda
    Bijdrager

Ah helaas zit er geen Aveve winkel bij mij in de buurt…. Ik keek op de website maar het lijkt alsof er helemaal geen vestigingen in Nederland zijn…. En gezien ik bij Amsterdam woon is BelgiĆ« helaas wat ver om heen te rijden voor bodembedekking :S

Samantha
    Bijdrager

Oh dat is vreemd.. Ik woon in Nederland en hier zitten er toch een aantal (zuid Limburg).

Bovenin op de website van avevewinkels.be kun je het land en de gemeente invullen en dan gaat ie zoeken of in de buurt een aveve ligt. Ik weet niet of je het zo al geprobeerd had?

wilma
    Bijdrager

Hoi,
    Ik gebruik ook stropellets en het is inderdaad ideaal spul. Ik zelf schep de plasplekken eruit en 1x in de week zeef ik het zodat de meeste poepjes eruit zijn de rest hetzelfde als hierboven.
    De stropellets koop ik bij http://www.zooplus.nl worden ze nog thuis gebracht ook. Lekker makkelijk.

Melinda
    Bijdrager

Bedoelen jullie die porta pellis?

Hie lang doen jullie dan met zo’n zak van 60 liter?

wilma
    Bijdrager

Ja, ik bedoel de porta pellis.
    Ik heb 4 hokken staan van 80 breed en 60 diep daar gaat een dikke laag pellets in en ik doe met zo’n zak tussen de 3 a 4 maanden.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.