Homozygoot ebony

Home Forums Kleurmutaties en genetica Homozygoot ebony

Dit onderwerp bevat 2 reacties, heeft 2 stemmen, en is het laatst gewijzigd door Avatar van Nonsys Chins Nonsys Chins 10 jaren, 8 maanden geleden.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Samantha
    Bijdrager

Hallo!

Ik ben mij verder aan het verdiepen in de genetica van de chinchilla. Nu begrijp ik het verschil tussen een dominant gen en een recessief, tussen homozygoot en heterozygoot. Alleen, nu lees ik dat een homozygoot ebony cumulatief recessief is, met andere woorden hij kan alleen zijn kleur doorgeven via een genendrager als ik het goed begrijp. Maar het ebony gen kan ook direct tot uiting komen in het fenotype als hij gekruist word met een standaard.

Alleen als ik een kruisingsschema probeer te maken kom ik alleen uit bij heterozygoot ebony met wel het standaard gen. Maar er staat tevens in het artikel dat de jongen standaard kunnen zijn en ook hetero ebony. Hoe kan dit dan? Ze hebben beide de genen van een hetero ebony, hoe kan het dan dat bij sommige het ebony gen zich wel uit en bij andere niet? Of is dit niet bekend en is het echt een gok wat eruit komt als je een standaard en homo ebony kruist?

Ik hoop dat iemand me het kan uitleggen of in ieder geval iets duidelijker voor me kan maken haha.

Nonsys Chins
    Moderator

Linda heeft daar een stuk over geschreven

Nonsys Chins
    Moderator

Nou snap niet hoe ik de link moet plaatsen met mn telefoon

http://www.lima-chinchilla‘s.nl/genetica

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.