Verschillende typen chinchilla's

Home Forums Overige vragen Verschillende typen chinchilla's

Dit onderwerp bevat 2 reacties, heeft 2 stemmen, en is het laatst gewijzigd door Avatar van Samantha Samantha 8 jaren, 8 maanden geleden.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Samantha
    Bijdrager

Hallo,

Ik ben voor mezelf eens aan het kijken welke verschillende soorten chinchilla’s er nu precies zijn/ bestaan hebben. Echter lees ik over al iets anders en kom ik er niet meer uit! Ik hoop dat een van jullie me kan helpen.

Om te beginnen hebben we de Langstaart chinchilla (Chinchilla Lanigera) deze heeft 2 ondersoorten;
    - La Plata type
    - La Costina type

Tot dusver is het me duidelijk dat ze verschillend zijn in uiterlijke kenmerken etc.

Nou nu kom ik op het punt waar ik vast zit, naast de Langstaart hebben we ook de Kortstaart chinchilla de (chinchilla chinchilla)

Volgens sommige sites heeft deze ook twee ondersoorten;
    - Grote kortstaart (Chinchilla chinchilla chinchilla oftewel de koningschinchilla)
    - Kleine Kortstaart (Chinchilla chinchilla Brevicaudata of de chinchilla chinchilla Boliviana)

Maar nu lees ik op bepaalde sites dat echter alleen de koningschinchilla wat dan ook wel de chinchilla chinchilla of de chinchilla chinchilla Brevicaudata wordt genoemd heeft bestaan.

Kan iemand mij uitleggen wat nu het verschil is tussen de grote- en de kleine kortstaart en of deze niet gewoon hetzelfde zijn?

Alvast bedankt want ik kom er geen wijs meer uit haha!

groetjes,
    Samantha

Nonsys Chins
    Moderator

Zo dat is al weer even voor me geleden dat ik me daar mee bezig hield.

Maar in Peru had je voornamelijk twee soorten
    Chinchilla brevicaudata en chinchilla lanigera die laatste was onder verdeeld in twee ondersoorten (volgend sommige drie)
    Chinchilla lanigera la plata (korte kop en korte staart) en chinchilla lanigera costina (langere kop en langere staart) en de derde zou dan zijn chinchilla lanigera raton

En de derde soort die er was leefde hoger en was groter de koningschinchilla.

Onze dieren komen dus vooral uit de lanigera.

Samantha
    Bijdrager

Aah kijk eens aan, dat maakt het toch net allemaal iets duidelijker!

Hartelijk bedankt voor je antwoord :-)

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.